Szivattyú karbantartás
Amennyiben szakszerűen és körültekintően jártunk el a szivattyú kiválasztásakor (Szivattyúválasztás CIKK), az üzemeltetési körülmények és szerelvények kialakításakor (Alapok CIKK) és a vezérlések kiválasztásakor (Vezérlések CIKK), akkor a szivattyúnk sokáig működhet üzembiztosan meghibásodás nélkül. Azonban van pár tanács amire érdemes az üzemeltetés alatt is odafigyelnünk.
Rendszeresen ellenőrizzük a készülék nyomásértékeit, ha eltérést tapasztalunk a megszokottól, mindenképp vizsgáljuk át a rendszert és keressük meg a teljesítménycsökkenés okát. Időnként szemrevételezzük a szerelvényeket és a szivattyút, ha bárhol csöpögést, szivárgást vagy rendellenes zajt tapasztalunk, haladéktalanul szüntessük meg.
Ha van hidrofor tartály a rendszerbe építve, akkor ez rendszeres karbantartást igényel. Az előtöltő nyomás ellenőrzése és esetleges utánpótlása nagyon fontos. A tartályokba szerelt gumimembrán elválasztja a vízteret a légtértől, viszont ha az előtöltő nyomás túl alacsony, a szivattyú túlnyújthatja a gumimembránt, ami membránszakadáshoz és a rendszer meghibásodásához vezethet. Ha a hibát nem szüntetjük meg időben, nem csak a tartály és nyomáskapcsoló mehet tönkre, láncreakcióként az egész rendszerben további károkat okozhat.
Az előtöltő nyomás csökkenése egy természetes folyamat, a levegő molekulái kisebbek mint a gumi molekuláris rácsszerkezete, amit még tovább fokoz a membrán ciklikus nyúlása és zsugorodása használat közben, ezért lassan, de át tud diffundálni a levegő a membránon keresztül a rendszerbe. Hasonló gyakorlati példa a kerékpárok gumija, akkor is leenged egy idő után, ha egyébként sehol sem lyukas.
Azt javasoljuk, hogy a tartályok előtöltő nyomását havonta ellenőrizzék, melynek folyamata a következő: Az előtöltő nyomást mindig nyugalmi állapotban végezzük, tehát a víz oldal ne legyen nyomás alatt, különben hamis értéket fogunk látni a légfeltöltő szelepen keresztül. Első lépésként áramtalanítsuk a szivattyút, nyissunk ki egy fogyasztót, hogy a vízoldalon teljesen leessen a nyomás nullára. Ez után nyomásmérő órát kell csatlakoztatnunk a tartály végén lévő szabványos autópumpa szelepre, azt leolvasva láthatjuk, hogy szükséges-e levegő töltése a tartályba. FONTOS, hogy az előtöltő nyomás mindig alacsonyabb legyen, mint a szivattyú bekapcsolási nyomásértéke, VISZONT minden űrtartalmú tartálynak meg van adva a minimum előtöltő nyomása, amely alatt a gumimembrán már túlnyúlhat és sérülhet. Ezt az értéket a gyártók általában feltüntetik a tartályok adattábláján vagy használati utasításukban. Ez a minimum előtöltő nyomás általában egy 24 literes tartály esetében 1,5 bar, 50 literes esetén 1,7-1,8 bar és egy 80 liter környéki tartálynál már 2 bar körül szokott alakulni, de mindig vegyük figyelembe a gyár által meghatározott értékeket! Miután beállítottuk a megfelelő előtöltő nyomást, ellenőrizzük az autópumpa szelep visszazárását! Érdemes a beállított nyomásértéket emlékeztetőül feljegyezni valahová, így egyszerűbb lesz a következő ellenőrzés.
A szivattyúkban forgó-kopó alkatrészek találhatóak, amelyek kopása és meghibásodása természetes folyamat, elhasználódnak és cserélni kell őket. Ilyen általános alkatrész a tengelytömítés, a csapágyak és elektromos oldalról a kondenzátor.
Nagymértékben befolyásolja a készülékünk élettartamát ezen alkatrészek időben történő cseréje. Szervizünkben sűrűn találkozunk olyan esetekkel, ahol egy alacsony költségű alkatrész meghibásodásának elhanyagolása a szivattyú gazdasági totálkárossá való minősítéséhez vezet. Gyakorlati példa erre a tengelytömítés: A tengelytömítés/csúszógyűrűs tömítés zárja le a vízteret a tengely mellett. Ez a tömítés egymáson folyamatosan csúszó/súrlódó felületekkel jön létre, ha ezek a felületek megsérülnek vagy már túlságosan megkoptak, a tömítettség megszűnik és a szivattyútest és motor közti részen elkezd folyni a víz. Így a szivattyú üzem közben benyomja az első csapágyhoz is a vizet, ezzel azt is tönkretéve. Ha még itt sem lépünk közbe a következő “áldozat” a motor lesz, hiszen a meghibásodott csapágy túl nagy terhelést okozhat a motornak, legrosszabb esetben meg is szoríthatja a tengelyt ami a villanymotor állórészének leégéséhez vezethet.
Téliesítés
Az egyik, hanem a legfontosabb karbantartási folyamat a szezon végi téliesítés/fagytalanítás. A készülékek szinte minden esetben el vannak látva leeresztő csavarral, ennek kitekerése önmagában viszont nem elég. A szivattyúház aljában vagy a járókerék réseiben bennmaradó pár deci- vagy centiliter víz megfagyása is károsíthatja készülékünket. A leeresztő csavar kitekerése után érdemes a készüléket megbillenteni, hogy az összes folyadék távozzon a szivattyútestből, akár egy másodperc erejéig rá is indíthatunk a motorra. De a legbiztonságosabb ha ezek után is fagymentes helyen tároljuk a következő szezonig a készülékeinket.
Ezektől eltérő, speciális karbantartási igények esetén a gyártó minden esetben feltünteti ezeket a használati utasításokon.